Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Щодо рентної плати за спеціальне використання води

опубліковано 21 лютого 2024 о 09:15

Шановні платники податків!

Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до п. 255.1 ст. 255 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) платниками рентної плати за спеціальне використання води (далі – рентна плата) є первинні водокористувачі – суб’єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи – підприємці, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів.

Згідно з частиною третьою ст. 42 Водного кодексу України від 06 червня 1995 року №213/95-ВР зі змінами і доповненнями (далі – Водний кодекс) первинні водокористувачі – це ті, які мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води, а також отримують воду з каналів зрошувальних і осушувальних систем, водосховищ, ставків, водогосподарських систем, каналів та водогонів (водопроводів) між басейнового та внутрішньо басейнового перерозподілу водних ресурсів.

Спеціальне водокористування – це забір води з водних об’єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води включаючи забір води (частина 1 ст. 48 Водного кодексу). Водночас, спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування (ст. 49 Водного кодексу).

Спеціальне використання природних ресурсів, у тому числі спеціальне водокористування передбачає закріплення об’єкта природних ресурсів шляхом надання відповідного Дозволу конкретному суб’єкту для забезпечення умов провадження господарської діяльності (ст. 38 Закону України від 25 червня 1991 року № 1264-ХІІ «Про охорону навколишнього природного середовища»), наприклад, з метою отримання економічної вигоди від господарської діяльності з постачання питної води.

Відповідно до ст.4 розділу 1 Закону України «Про питну воду і питне водопостачання» від 18.05.2017 р. N 2047-VIII суб'єктами відносин у сфері питної води, питного водопостачання є:

- органи державної влади, до сфери управління яких належать об'єкти питного водопостачання;

- органи місцевого самоврядування, до сфери управління яких належать об'єкти питного водопостачання;

- підприємства питного водопостачання;

- споживачі питної води.

Забезпечення споживачів питної води централізованим питним водопостачанням, а також за допомогою пунктів розливу питної води (в тому числі пересувних) або фасованою питною водою здійснюють підприємства питного водопостачання відповідно ст. 16 розділу 1 Закону України «Про питну воду і питне водопостачання» від 18.05.2017  N 2047-VIII. 

Підприємство питного водопостачання провадить свою діяльність на підставі таких документів: 

- дозволу на спеціальне водокористування або дозволу на користування надрами (у разі використання підземних вод); 

- ліцензії на господарську діяльність з централізованого водопостачання; 

- державного акту на право постійного користування або на право власності на землю; 

- технічного проекту на розміщення водопровідних мереж, споруд та устаткування, погодженого і затвердженого в установленому порядку. 

На джерела питного водопостачання повинні бути складені в установленому законодавством порядку паспорти. Перелік показників якості води у паспорті джерела питного водопостачання має відповідати переліку, визначеному державними санітарними нормами і правилами.

Підприємство питного водопостачання провадить свою діяльність відповідно до порядку спеціального водокористування зазначеного у ст. 17 розділу 1 Закону України «Про питну воду і питне водопостачання» від 18.05.2017 N 2047-VIII, пов'язаного із застосуванням водопровідних мереж, споруд, технічних пристроїв для забору води безпосередньо з водних об'єктів. 

Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу, який видається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У дозволі на спеціальне водокористування визначаються ліміти та строки спеціального водокористування. Строки спеціального водокористування встановлюються органом, який видає дозвіл на спеціальне водокористування. 

Статтею 18 розділу 1 Закону України «Про питну воду і питне водопостачання» від 18.05.2017   N 2047-VIII передбачено, що у разі використання підземних вод для питного водопостачання відповідне підприємство повинне одержати згідно з законом дозвіл на користування надрами. 

Рентна плата обчислюється виходячи з фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої) водних об’єктів, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування, лімітів використання води, ставок рентної плати та коефіцієнтів (п.п. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 ПКУ).

Об’єктом оподаткування рентною платою є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі (п. 255.3 ст. 255 ПКУ).

Перелік випадків, за яких за фактичний обсяг використаної платником води рентна плата не справляється визначено п. 255.4 ст. 255 ПКУ. Зокрема, рентна плата не справляється за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення (сукупності людей, які знаходяться на даній території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання, в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок) (п.п. 255.4.1  п. 255.4 ст. 255 ПКУ).

Пунктом 255.7 ст. 255 ПКУ встановлено, що житлово-комунальні підприємства мають право застосовувати до ставок рентної плати коефіцієнт 0,3 в частині обсягів води технологічних нормативів використання питної води, визначених відповідно до законодавства про питну воду, питне водопостачання та водовідведення.

З огляду на викладене, об’єкт оподаткування рентною платою (фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі) поділяється на 3 складові частини, залежно від напрямків її використання (постачання), а саме, обсяг, що:

- постачається платниками населенню для задоволення його питних і санітарно-гігієнічних потреб;

- постачається платниками юридичним особам та фізичним особам-підприємцям, у тому числі теплопостачальним організаціям, ОСББ, ЖБК, тощо, незалежно від напрямків її використання (постачання) останніми;

- використовується платниками на власні технологічні потреби, у тому числі втрати та витрати для забезпечення провадження господарської діяльності з вироблення, створення та/або надання житлово-комунальних послуг. 

Форма податкової декларації з рентної плати затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 № 719 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 07.11.2016 № 927) (далі – Декларація). Зміни та доповнення до форми податкової декларації з рентної плати внесені наказом Міністерства фінансів України від 15.02.2022 №79 «Про затвердження змін до форми податкової декларації з рентної плати, який набрав чинності 22 березня 2022 року.

Невід’ємною частиною Декларації є додатки. Відповідний тип додатка забезпечує обчислення податкового зобов’язання за відповідним видом об’єкта оподаткування. Зокрема, розрахунок з рентної плати за спеціальне використання води здійснюється у додатку 5 до Декларації.

Обчислення податкових зобов’язань з рентної плати за наявності у водокористувачів декількох об’єктів оподаткування Рентною платою здійснюється шляхом складання трьох окремих додатків 5 до звітної Декларації, а саме:

перший додаток 5 – за обсяги води, які постачені населенню для задоволення його питних і санітарно-гігієнічних потреб, із зазначенням у:

р. 8 – фактичних обсягів води, що у звітному (податковому) періоді постачені населенню;

р. 10.2 – величини «0» (нуль), оскільки податкове зобов’язання не виникає;

р. 9 – ставки рентної плати для відповідного водного об’єкта;

другий додаток 5 – за обсяги води, які постачені юридичним особам та фізичним особам-підприємцям, у тому числі теплопостачальним організаціям, ОСББ, ЖБК, тощо, незалежно від напрямків її використання (постачання) останніми, із зазначенням у: 

р. 8 – обсягів, що у звітному (податковому) періоді постачені для потреб вторинних споживачів; 

р. 10.2 – величини «1» (один), оскільки податкове зобов’язання обчислюється за ставкою, визначеною ПКУ без застосування понижувального коефіцієнта;

р. 9 – ставки рентної плати для відповідного водного об’єкта;

третій додаток 5 – за обсяги води, які використовуються використовується платниками на власні технологічні потреби, у тому числі втрати та витрати для забезпечення провадження господарської діяльності з вироблення, створення та/або надання житлово-комунальних послуг, із зазначенням у:

р. 8 – обсягів, що у звітному (податковому) періоді використані для власних технологічних потреб;

р. 10.2 – коефіцієнта 0,3 (п. 255.7 ст. 255 ПКУ);

р. 9 – ставки рентної плати для відповідного водного об’єкта;

Первинний водокористувач, який має дозвіл на спеціальне водокористування та використовує воду виключно для власних питних і санітарно-гігієнічних потреб або для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення та/або власних господарських потреб є платником рентної плати та повинен подавати Декларацію і сплачувати рентну плату.